Jaiman: Hvor skal vi hen?

Regler, out-of-game snak osv. omkring vores Shadow World Campiagn

Moderators: Mads, jesper

Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by Mads »

Jeg har med stor interesse læst referater fra de to sidste spilaftener hvor jeg ikke var med, og her er så vidt jeg kan se de hændelser/begivenheder der har afgjort retningen for gruppen de to gange:

1. Gruppen havde fået at vide at Juzlin skulle tale med dem hurtigt. Gruppen rejser derfor til Juzlin, som fortæller at der i en by i nærheden er rygte om en slags problemer hun gerne vil have undersøgt.

2. I Rothledge Manor hører gruppen ved rundbordet nyt om hist og her i herredet Deepwinter. Der kom et brev fra Winterdeep om at der var en spøgelse på færde i byen. Gruppen tog afsted.

Jeg glæder mig til at spille SW igen, men jeg må også ærligt indrømme at jeg længe har været træt af den form for rollespil, hvor vi bare rejser rundt og snakker med mere eller mindre tilfældige personer og hjælper dem med deres tilfældige problemer. (No offense, Juzlin)

Jeg kunne godt tænke mig at rollespillet var langt mere konfliktfyldt og episk, og at der var en eller anden form for rød tråd i det gruppen går rundt og laver fra gang til gang. Men måske er det kun mig. Er folk generelt tilfredse med bare at tulle rundt?
User avatar
gm
Minor nerd
Posts: 64
Joined: 02 May 2021, 10:45
Location: Denmark

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by gm »

Hey..
Enig, vil også gerne køre noget mere episk og farligt.
Lige nu er det nok ala en klassisk "mid-season low" i TV serie, der er bare filler afsnit med rimeligt kedelige emner.

Jeg vil gerne rykke over mod mere episk og farligt men det vil også kræve en mere gennemarbejdet storyline og faktisk en mere begrænset frihed til at gøre hvad man vil -Altså vil en PC noget helt andet i historien skal man finde en anden PC at spille med der vil holde sig til storyline.
"Homies help homies. Always."
-Finn
Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by Mads »

Jeg foreslår disse prioriterede indsatsområder for RM i SW fremadrettet:

1. Finde måder vi kan reducere mængden af unødvendigt bogholderi i spillet.
2. Få en mere episk og sammenhængende historie ind i spillet.
3. Få core rules for kamp, spells og character generation lagt mere fast.
User avatar
bz
Nerd
Posts: 183
Joined: 06 May 2021, 14:16
Location: Århus V

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by bz »

Mads wrote: 13 May 2021, 13:44 Jeg har med stor interesse læst referater fra de to sidste spilaftener hvor jeg ikke var med, og her er så vidt jeg kan se de hændelser/begivenheder der har afgjort retningen for gruppen de to gange

(snip)

Jeg kunne godt tænke mig at rollespillet var langt mere konfliktfyldt og episk, og at der var en eller anden form for rød tråd i det gruppen går rundt og laver fra gang til gang. Men måske er det kun mig. Er folk generelt tilfredse med bare at tulle rundt?
God post og gode overvejelser, Mads.

Jeg er enig i, at det er spændende - og giver plads til noget spændende roll - hvis vi spiller et længere scenaria. Curse of Kabis husker jeg stadig som rigtigt godt, så det kunne jeg (også) godt tænke mig mere af. Lidt mere jordnært (og også lidt mere tæt på min char Q'aylef) var hele Mur Fostisyr-scenariet, der godt nok ikke endte med den store succesfulde befrielse of afkolonisering, men alligevel gav mange gode spilleaftener.
Den slags episke scenarier kræver selvfølgelig en del forberedelse af GM OG (ligeså vigtigt) en relativt stabil tilstedeværelse af spillere. Begge disse ting kræver, at man forpligter sig hele bordet rundt, hvilket selvfølgelig i sig selv kan være svært i en travl hverdag.

Lige nu er vi i gang med at være anstandsmænd/opdragere/hofsnoge for en ung adelmand. Det synes jeg faktisk fungerer rigtigt godt, selvom det selvfølgelig ikke i den forstand er episk. Det giver en anden form for rollespil, hvor man ikke altid selv som char og som party er i centrum, men skal passe ind i noget større og bistå nogle andre.

Min personlige holdning til dette vs. regelsnak: Jeg synes, at det ovenstående er en langt vigtigere diskussion. Ikke at reglerne ikke skal være på plads, men personligt kan jeg leve med meget, så længe det understøtter det roll, vi som gruppe ønsker at køre.
Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by Mads »

bz wrote: 12 Jul 2021, 12:58 Min personlige holdning til dette vs. regelsnak: Jeg synes, at det ovenstående er en langt vigtigere diskussion. Ikke at reglerne ikke skal være på plads, men personligt kan jeg leve med meget, så længe det understøtter det roll, vi som gruppe ønsker at køre.
Yep. Og jeg tror det er en væsentlig pointe: Ingen af os er enige om, hvad der er mest i vejen, eller hvad der er den vigtigste forbedring:

- Bedre sammenhæng i historier/kampagner
- Bedre styr på reglerne
- Bedre power/level konsistens i en gruppe
- Bedre balance mellem non spell users og spell users
- Mindre bookkeeping
- Mere episk rollespil/kamp. vs mere rollespil uden kamp

osv osv
jesper
Minor nerd
Posts: 62
Joined: 06 May 2021, 10:40
Location: Denmark

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by jesper »

Kan folk her tilkendegive hvem der gerne vil være med til et regel snakke sludre møde hvor vi kan få sat nogle ting på plads, så vi kan komme videre.
Jeg synes det er ærgerligt at vi ikke spiller pga regler.
Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by Mads »

Deltager gerne i regel snakke sludre møde.
User avatar
gm
Minor nerd
Posts: 64
Joined: 02 May 2021, 10:45
Location: Denmark

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by gm »

Det var hygge at snakker regler og fedte med Wiki osv. i dag... Tak Jesper :)
"Homies help homies. Always."
-Finn
Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by Mads »

Let's goooo!
-Allan

Image
jesper
Minor nerd
Posts: 62
Joined: 06 May 2021, 10:40
Location: Denmark

Re: Jaiman: Hvor skal vi hen?

Post by jesper »

Jeg har lige læst en novelle der forgår der.... Malim døde der også.. så.. god tur!
Der bor iøvrigt basicly en gud i Tarek-Nev.
Post Reply