Max antal characters og retirement

Regler, out-of-game snak osv. omkring vores Shadow World Campiagn

Moderators: Mads, jesper

Post Reply
User avatar
gm
Minor nerd
Posts: 64
Joined: 02 May 2021, 10:45
Location: Denmark

Max antal characters og retirement

Post by gm »

Jeg begynder at fornemme et nyt character anta creep.
Derfor tænker jeg en charactecap på 5 kunne være en god ide.
Så man kan altså kun lave en ny character hvis man "kun" har 4 aktive characters (Characters på kloster eller der er udrejste tæller ikke som aktive).

Så hvis man VIRKELIG gerne vil have en ny charater og man allerede har 5 aktive, må man altså retire en af de andre.

Retirement er simpelt -Vi finder en plausibel afslutning, det kan være spilleren køber en butik/bondegaard og stifter familie -Denne kan jo så blive en fremtidig kontakt for de spillere han nåede møde osv.
Man kan også bare vælge han faldt i havnen og sank til bunds. Det hele er i princippet fint, men det skal være realistisk -Ikke noget med at min afgående character beder min nye character holde sit grej mens han tager en svømmetur i natten for så at synke til bunds :)

Hel lavpraktisk:
Karakterark aflevres til GM og characteren bliver derved en NPC eller død. I bytte for en retired character må man gerne lave en ny baseret på noget af det EXP den retirede tjente.
Lige nu starter alle på lvl 2 så derfor giver exp op til level 2 ikke noget -Så træk 20.000 exp fra den retiredede characters exp. Hvad der er tilbage ganges med 0.66 og derved finder du start exp på den nye character.

Så trækker man level 4 Botok tilbage som har 46.732 exp kan man lave en ny character med startexp (46732-20000)*0.66 = 17.643 exp, altså level 1. Det kan man så gå efter?, eller bare vælge at starte med 20.000 og så være lvl 2. :)

Trækker man sin lvl 12 Rungir character tilbage som har 219.845 exp kan man få en ny character med startexp (219845-20000)*0.66 = 131.898 exp, altså level 9.

Man kan også trække flere characteres tilbage på en gang og sammenlægge disse på en måde.
Det udregnes lidt anderledes. Først trækker man 20.000 exp fra samtlige der skal trækkes tilbage. Derefter lægger man de resterende exp sammen og ganger nu med 0.5 og derved finder man sin level på den nye character.

Så trækker man Rungir(219.845 exp) og hans level 14 bror Nornir(278.658 exp) tilbage for at lave en kombineret character ender den nye med følgende startexp (219845+278658-40000)*0.5 = 229.252 exp altså level 12.
"Homies help homies. Always."
-Finn
Mads
Minor nerd
Posts: 65
Joined: 03 May 2021, 10:50

Re: Max antal characters og retirement

Post by Mads »

Det er rigtig fint at have disse regler skrevet ned.

Hvor tidligt må man retire en karakter? Fx hvis man slår en ikke optimal karakter, må man så instant-retire, og blive ved med at slå nye karakterer, indtil man bliver level 2 Sauron?

Hvordan er reglerne for 'reboot' - hører de også hjemme her?
User avatar
gm
Minor nerd
Posts: 64
Joined: 02 May 2021, 10:45
Location: Denmark

Re: Max antal characters og retirement

Post by gm »

Man kan retire når man vil tænker jeg, men det giver ikke rigtig mening før ca lvl 5. Alt under giver jo ikke engang lvl 2 :)
Sauron kan vi faktisk ikke helt undgå? Måske skal der være et exp cap hver gang man smider en karakter ud man er ved at lave?

Reboot er lidt anderledes, det er noget man kan gøre med en karakter hvis der er bred enighed om at reglerne efter en reglmøde nu er SÅ ændrede at karakteren er uspillelig eller fjollet.
Et godt eksempel er da alle kunne udvikle stunned manuvers, det var før forbeholdt Warriors. Men ændringen var der meget ringe grund til at vælge Warrior da det grundlæggende er en lidt dum profession medmindre man har ekstremt få DP hvilket ingen har.
Det kan også være noget andet der ændrer en karakteres setup, måske er en karakter en decideret evil profession som Necromancer og vi finder sent ud af det nok er retarderet at være det, og derfor kan en karakter i de tilfælde også rebootes.

Når man rebooter sker følgende.
Man vælger en anden nært beslægtet profession og køber karaktereren op til denne, så ikke noget med at gå fra Warrior til Noble Warrior selvom de lyder ens.
Man kan ikke flytte sine stats rundt eller slå dem om. så vælger men en St/Qu profession i stedet for sin St/Co Warrior kan Qu meget vel stadig være lav. Stats forbliver prik de samme. Det samme gør udstyr, baggrund og exp. Karakteren er blot "ny inkøbt" i skills fra lvl 1.
Det er ikke noget man kan uden videre som med retirement, hvor man til enhver tid kan sige, jeg kan ikke spille med Botok længere og vi nu lave en helt karakter.

Giver det mening?
"Homies help homies. Always."
-Finn
User avatar
bz
Nerd
Posts: 183
Joined: 06 May 2021, 14:16
Location: Århus V

Re: Max antal characters og retirement

Post by bz »

Lyder fint.

Et par nysgerrigheds-spørgsmål:
Hvad er egentlig ideen i at trække 20000 XP fra? Er der bare for at forhindre, at folk trækker deres karakterer tilbage "for tidligt" eller en art straf/afgift for at trække dem tilbage.

50% gangefaktor - man skal virkelig ville det, hvis man trækker to eller flere tilbage på en gang, så.
User avatar
bz
Nerd
Posts: 183
Joined: 06 May 2021, 14:16
Location: Århus V

Re: Max antal characters og retirement

Post by bz »

gm wrote: 11 Apr 2023, 23:31
Når man rebooter sker følgende.
Man vælger en anden nært beslægtet profession og køber karaktereren op til denne, så ikke noget med at gå fra Warrior til Noble Warrior selvom de lyder ens.
Man kan ikke flytte sine stats rundt eller slå dem om. så vælger men en St/Qu profession i stedet for sin St/Co Warrior kan Qu meget vel stadig være lav. Stats forbliver prik de samme. Det samme gør udstyr, baggrund og exp. Karakteren er blot "ny inkøbt" i skills fra lvl 1.
Det er ikke noget man kan uden videre som med retirement, hvor man til enhver tid kan sige, jeg kan ikke spille med Botok længere og vi nu lave en helt karakter.

Giver det mening?
Jeps, det gør det - i det store hele.

Et par afklarende spørgsmål:
-Beholder man også special abilities o.lign?
-Der skal jo nok konkrete komme spørgsmål til "nært beslægtede professioner" - tager vi dem bare hen ad vejen?
-(for tankeeksperimentets skyld - jeg siger ikke, at det sker - hvilke profs er f.eks. nært beslægtede med en monk...?).
User avatar
gm
Minor nerd
Posts: 64
Joined: 02 May 2021, 10:45
Location: Denmark

Re: Max antal characters og retirement

Post by gm »

Ja man beholder sine abilities :)

ja det med nært beslægtet er interessant at diskuterer haha.

Men man kan sige at reboot kun bør ske meget sjældent. Altså når vi tilretter regler i så stor grad at en profession mister sin mening.
Så med andre ord håber jeg ikke det vil ske :)



Med hensyn til dine bemærkninger til retirerement.
Grunden til at man skal trække 20K fra er jo at alle får 20K til start hvis man bare laver forfra (startlvl 2), så de xp har man ikke "gjort/spillet" noget for.

Og ja, det med at pile sammen og reboote er ret vildt. Så det er næsten en nedlukning for det.. men man kan godt hvis man virkelig vil :)
"Homies help homies. Always."
-Finn
User avatar
bz
Nerd
Posts: 183
Joined: 06 May 2021, 14:16
Location: Århus V

Re: Max antal characters og retirement

Post by bz »

OK, tak for svar, GM.

Dybest set, så ville jeg personiigt nok også hellere retire en char, i stedet for at reboote. Også selvom det er et XP-tab.
Det er for mig et mere "rent snit", hvor man ikke hænger fast i det gamle snask.
Post Reply