Page 1 of 1

Regler: Item levels

Posted: 02 May 2021, 11:58
by gm
Første reglsnak på nyt og frisk forum

Vi har før diskuteret regler omkring item levels, men vi har ikke skrevet det ind på vores wiki
Så jeg vil gerne have nogle regler på plads.

Hvis vi starter med at kigge i diverse officielle ICE bøger finder jeg i Alcemy Companion følgende på side 55
Skærmbillede 2021-05-02 115355.jpg
Skærmbillede 2021-05-02 115355.jpg (251.24 KiB) Viewed 28635 times
Option 4 (kombination af option 1 og 3) lyder i mine ører som den logiske.
Jeg syntes dog der i option 3 mangler noget materiale level?

Altså hvis en club af fyrretræ har en level 5 spell i sig og en eog mace også har en level 5 spell i sig, fungerer begge items som lvl 3 hvis de er i hånden på en level 2 kriger?
Det er sært i min ører.

Re: Regler: Item levels

Posted: 02 May 2021, 16:55
by gm
Vi kunne jo i bedste Rolemaster ånd bygge/hugge en tabel så vi kan få materiale level ind.

Så et items level er baseret på det materiale der er mest af.
Er det item magisk indregnes den spell der skabte dimsen eller den spell det kan i lvl udregningen.
Og samlet lvl findes på følgende måde højeste level + halvdelen af andre modier levels.

Det vil sige et club med en lvl 5 spell nok umiddelbart vil værre lvl 6, altså 5 + halvdelen af 1

Et eog mace vil nok være lvl 43, altså 40 (lvl for eog) + halvdelen af 5

Hvis våben bæres af et væsen får det væsens lvl hvis den er højere end items...
Ved ikke lige med race/stat/special mods til RR? de flyder nok ikke over item?

Re: Regler: Item levels

Posted: 28 Jun 2021, 18:12
by gm
Jeg vil gerne have regler om item level på plads.
Det er ikke defineret klart og entydigt.

Re: Regler: Item levels

Posted: 29 Jun 2021, 10:44
by bz
Synes, at vi skal tage option 4.
Med GM's tilføjelse om, at visse materialer er vildere end andre. Så det kræver mere at smadre mithril end balsatræ, alt andet lige. :D

Re: Regler: Item levels

Posted: 29 Jun 2021, 23:26
by Mads
Kan man ikke bruge prisen på et tilsvarende item som baseline?
Og så en lave en tabel: Pris i gp (fx 0-2 gp) = Item level 1.

Re: Regler: Item levels

Posted: 06 Jul 2021, 16:29
by gm
Tabel forslag (Materiale type fungerer som en spell level ad. option 3)

Clay lvl. 0
Wood lvl.1
Bone lvl.2
Stone lvl. 5
Lead lvl. 10
Bronze lvl. 10
Gold lvl. 10
Iron lvl. 15
Low Steel (+5) lvl. 20
Silver lvl. 20
Platinum lvl 20
High Steel (+10) lvl 25
Thetium/Titanium lvl. 30
Black Alloy (+20) lvl 35
Krejlium lvl. 40
Mithril lvl. 40
Laen lvl. 55
Eog lvl. 65

(Særlige evner fungerer også som en spell level ad. option 3)
Sockets +5 lvl per socket
-1 til fumble giver +5 lvl per "minus"


Så en magic +0 mace af sten med daily break limb 2x vil have følgende level
Break limb er en lvl 5 spell, da den er x2 daily er det så 10 levels.
Sten er lvl 5
Så base level på det item er 10+(5/2) = 13

En magic +15 mace af sten med daily brak limb 2x vil have følgende level
Break limb er en lvl 5 spell, da den er x2 daily er det så 10 levels.
Sten er lvl 5
Weapon +15 er en lvl 13 spell fra alchemist
Så base level er 13+((10+5)/2) = 21

En magic +30 mace af mithril med daily brak limb 2x vil have følgende level
Break limb er en lvl 5 spell, da den er x2 daily er det så 10 levels.
Mithril er lvl 35
Weapon +5 er en lvl 4 spell fra alchemist (Mithril er i sig selv +25)
Så base level er 35+((10+4)/2) = 42

En armsmasters greater warriorblade mace af ler vil have følgende level
Greater Warriorbalde er lvl 8
Ler er lvl 0
Så base lvl er 8+(0/2) = 8

En armsmasters Silver warriorblade kataana af stål vil have følgende level
Silver warriorblade er lvl 14
Steel er lvl 20
Så base level er 20+(14/2)= 27

Virker det ikke?
Og selvfølgelig bærers level hvis den er over item base level :)

Det er måske lidt tungt at regne ud, men det er kun én gang, og kun når det bliver nødvendigt. Ofte kan man hurtigt se bærer level er højst

Re: Regler: Item levels

Posted: 06 Jul 2021, 22:37
by jesper
De ser faktisk federe ud end den liste jeg havde lavet.
Cool!

Re: Regler: Item levels

Posted: 11 Jul 2021, 11:40
by Mads
Har vi ikke mange magic items, hvor det er ikke er særlig klart, hvad spell level er?
Fx Scimitar +5 (m) som giver et ekstra crit -2 mod Lugroki. Eller en rygsæk som kan bære unaturligt meget.

Vi kunne også bare assigne en level til alle magic items vi har nu (som står i mappen) ud fra et rimeligt bedste skøn.
Og så fremover sige at level er noget alle magic items har, når vi finder dem, og vi noterer deres level.

Måske er dette en af de områder hvor 'GMs discretion' faktisk fungerer bedre end regler.