Derfor tænker jeg en charactecap på 5 kunne være en god ide.
Så man kan altså kun lave en ny character hvis man "kun" har 4 aktive characters (Characters på kloster eller der er udrejste tæller ikke som aktive).
Så hvis man VIRKELIG gerne vil have en ny charater og man allerede har 5 aktive, må man altså retire en af de andre.
Retirement er simpelt -Vi finder en plausibel afslutning, det kan være spilleren køber en butik/bondegaard og stifter familie -Denne kan jo så blive en fremtidig kontakt for de spillere han nåede møde osv.
Man kan også bare vælge han faldt i havnen og sank til bunds. Det hele er i princippet fint, men det skal være realistisk -Ikke noget med at min afgående character beder min nye character holde sit grej mens han tager en svømmetur i natten for så at synke til bunds

Hel lavpraktisk:
Karakterark aflevres til GM og characteren bliver derved en NPC eller død. I bytte for en retired character må man gerne lave en ny baseret på noget af det EXP den retirede tjente.
Lige nu starter alle på lvl 2 så derfor giver exp op til level 2 ikke noget -Så træk 20.000 exp fra den retiredede characters exp. Hvad der er tilbage ganges med 0.66 og derved finder du start exp på den nye character.
Så trækker man level 4 Botok tilbage som har 46.732 exp kan man lave en ny character med startexp (46732-20000)*0.66 = 17.643 exp, altså level 1. Det kan man så gå efter?, eller bare vælge at starte med 20.000 og så være lvl 2.

Trækker man sin lvl 12 Rungir character tilbage som har 219.845 exp kan man få en ny character med startexp (219845-20000)*0.66 = 131.898 exp, altså level 9.
Man kan også trække flere characteres tilbage på en gang og sammenlægge disse på en måde.
Det udregnes lidt anderledes. Først trækker man 20.000 exp fra samtlige der skal trækkes tilbage. Derefter lægger man de resterende exp sammen og ganger nu med 0.5 og derved finder man sin level på den nye character.
Så trækker man Rungir(219.845 exp) og hans level 14 bror Nornir(278.658 exp) tilbage for at lave en kombineret character ender den nye med følgende startexp (219845+278658-40000)*0.5 = 229.252 exp altså level 12.